روستای پررود

الموت غربی

روستای پررود

الموت غربی

روستای پررود

روستای پررود، در بخش رودبار الموت غربی(رودبار شهرستان) حدود شصت کلیومتر و یک ساعت فاصله از قزوین و در شمال قزوین قرار دارد و با استان گیلان و بخش اشکورات همسایه است. زبان مردم پررود تاتی گیلکی است و با مردمان جنوب مازندران و گیلان همزبان و فرهنگ هستند. محصولات کشاورزی روستا فندق و اخته زغال و برنج و گردو می باشد. امامزاده کنعان از نوادگان امام سجاد علیه السلام زیارتگاه اهالی روستا و دیگر مردم رودبار است.
سامانه اطلاع رسانی پیامکی روستای پررود:
10005000010000

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

نظر کرده | کتاب

شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۲۹ ب.ظ

مردم‌شناسی و تاکید بر فرهنگ مردم از مهم‌ترین رویکردهای
تحقیق فرشته بهرامی درباره امامزاده های رودبار الموت غربی است که در قالب
کتابی با عنوان «نظرکرده» منتشر شده است

 نظرکرده» (آیین‌ها و باورهای امام‌زاده‌های رودبارالموت غربی)، نام اثری پژوهشی از فرشته بهرامی درباره 19 امامزاده در «رودبارالموت» است که با مقدمه عبدالرحمان عمادی از سوی نشر آموت منتشر شده است.
در این کتاب درباره امامزاده کنعان پررود از عزیزاله علیمحمدی و نظامعلی و ... مصاحبه شده است.
فصل ها مزین به نام هیجده امام زاده که بترتیب عبارتند از:(امام زاده اسماعیل میلک ، آقا بنده ، امام زاده هارون ، بیبی شهربانو، پیر شاسنگ، امام درخت آروسیه ، حاجت خانه ، امام زاده یوسف ، مسجد ویار، چشمه آلاله خاتون ، امام زاده افضل ، امام زاده کنعان ، امام زاده شاه رشید ،امام زاده هاشم دربند، امام زاده محمد ، امام زاده موسی ، امام زاده ابوالحسن ، امام زاده اسماعیل فلار ، امام زاده لام صاد میم ، )

این کتاب درباره اختصاصات مردم‌شناسی و فرهنگ فولکلور مردم رودبارالموت غربی است که انگیزه چنین تحقیقی پس از تخریب یکی از امامزاده‌های روستای «میلک» بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی در نویسنده این اثر شکل گرفته است.

در معرفی این کتاب که به گفته فرشته بهرامی، مولف آن به شیوه داستانی مستند نوشته شده است، می‌خوانیم: « سرزمین جادویی «الموت» نه تنها در طول تاریخ که امروزه نیز جولانگاه محققان و نویسندگان ایرانی و خارجی بوده است. اغلب این نویسندگان متأسفانه تنها به موضوع «حسن صباح» و فداییان اسماعیلی پرداخته و از زندگی و باورهای مردم الموت غافل مانده‌اند. فرشته بهرامی، تحصیل‌کرده مردم‌شناسی از دانشگاه تهران، با پایه قراردادن آیین‌ها و باورهای مردم، سراغ موضوع امامزاده‌ها رفته و پس از گردآوری اطلاعات لازم در این‌باره، دانسته‌های مردم را با زبانی داستانی - مستند روایت کرده است.»

پس از مقدمه استاد عبدالرحمان عمادی - ایران‌شناس پیشکسوت - و مقدمه بهرامی، روایت 19 امامزاده رودبار الموت غربی (رودبارشهرستان) آغاز می‌شود. در پایان این کتاب نیز تصاویر این امامزاده‌ها و تصاویر راویان، نقشه جغرافیایی و همچنین فهرست اعلام لغات دیلمی (الموتی) به چاپ رسیده است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۰۵
داود نوروزی

نظرات  (۲)

سلام .شما را لینک کردم .خودم را در پیوندهایتان نیافتم .در صورت امکان بنده را لینک کنید.با تشکر
پاسخ:
سلام و ادب
تشکر جناب مجیدی
چشم حتماَ
توفیق مزید
۰۸ اسفند ۹۱ ، ۱۴:۰۹ میثم محمدی الموتی
سلام.همشهری از آشنایی با شما و وبلاگتون خوشحالم و برای شما در ادامه مسیر آرزوی موفقیت دارم. پیروز و سربلند باشید.ضمنا با افتخار وبلاگ شما رو لینک کردم.
پاسخ:
سلام و ادب
دست تان ندردد :)
توفیق مزید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی