روستای پررود

الموت غربی

روستای پررود

الموت غربی

روستای پررود

روستای پررود، در بخش رودبار الموت غربی(رودبار شهرستان) حدود شصت کلیومتر و یک ساعت فاصله از قزوین و در شمال قزوین قرار دارد و با استان گیلان و بخش اشکورات همسایه است. زبان مردم پررود تاتی گیلکی است و با مردمان جنوب مازندران و گیلان همزبان و فرهنگ هستند. محصولات کشاورزی روستا فندق و اخته زغال و برنج و گردو می باشد. امامزاده کنعان از نوادگان امام سجاد علیه السلام زیارتگاه اهالی روستا و دیگر مردم رودبار است.
سامانه اطلاع رسانی پیامکی روستای پررود:
10005000010000

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

معمای خرید شریکی

پنجشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱ ق.ظ

امشب داماد ما یه معمایی عنوان کرد و مدعی شد که حدود یک ساله که این معما را گفته ام ولی کسی جواب صحیحی نداده. راست می گفت! امشب هم هر کسی یه چیزی گفت. من هم که لب تاب جلوم بود، فوراً «معمای خرید شریکی» را تو اینترنت جستجو کردم و به نتایج بسیار جالبی رسیدم. و جالب اینکه حتی اعداد معما هم همونایی بود که ایشون می گفت! و جالب تر اینکه این معما را پروفسور سید محمود حسابی پدر فیزیک ایران مطرح کرده و با ترتیبی که در محاسبه اعداد به کار برده جواب اصلاً درست از آب در نمی آید.

این صورت مسئله و جواب و حلّ مسئله را هم در ادامه مطلب ببینید: 
سه نفر برای خرید یک ساعت بصورت شریکی وارد مغازه میشوند شاگرد مغازه قیمت ساعت را 30000 تومان اعلام مینماید و این سه نفر هر کدام مبلغ 10000 تومان پرداخت میکنند .
در این حین صاحب مغازه وارد میشود و به شاگردش میگوید که قیمت ساعت 25000 تومان بوده است و شاگردش را سریعا به دنبال آن سه نفر میفرستد تا مبلغ 5000 تومان اضافی را به آنها بازگرداند .
شاگرد مغازه چون که می بیند نمی تواند 5000 تومان بطور مساوی بین این سه نفر قسمت کند 2000 تومان از پول را به جیب خودش میگذارد و از 3000 تومان باقی مانده نفری 1000 تومان به آنها باز میگرداند .

سوال : در ابتدا این سه نفر برای خرید ساعتشان نفری 10000 تومان پرداخت نمودند . در مرحله بعد شاگرد مغازه نفری 1000 تومان به آنها برگرداند یعنی سهم هر نفر از خرید ساعت 9000 تومان شد و در نهایت شاگرد مغازه هم 2000 تومان به جیب زد . حال مشکل اینجاست که جمع این اعداد 29000 تومان میشود و 1000 تومان در این میان مفقود میشود؟

در واقع بعد از بازپرداخت نفری 1000 تومان از طرف شاگرد مغازه سه سهم 9000 تومانی داریم که مجموع این سه سهم 27000 تومان میشود و 2000 تومان هم که شاگرد مغازه برای خودش برداشته که مجموعا میشود 29000 تومان ....!!!!!!!!!!!!!
29000 = (2000) + 27000 =9000 * 3 
لطفا بفرمایید این 1000 تومان چه شده ؟

جواب را در ادامه مطلب ببینید


پاسخ اول:

1000 تومانی در کار نیست، شما به درستی این موضوع را حساب نمی کنید.
یک بار دیگر به این روش که می گویم به مساله نگاه کنید :
1ـ این سه نفر نفری
10000 تومان برای خرید ساعت دادند که جمعا می شود، 30000 تومان


2 ـ توسط شاگر مغازه
3000 تومان به آنها پس داده می شود، یعنی هر شخص نفری 9000 تومان داده که جمعا می شود 27000 تومان که این 27000 تومان عبارت است از 25000 تومان پول ساعت به اضافه 2000 تومان که شاگرد مغازه برای خود برداشته است. پس همان طور که می بینید این 2000 تومان که شاگرد مغازه برداشته است را در جمع 27000 تومان حساب کرده ایم، و نباید دوباره به اضافه 27000 کنید و بگویید که حاصل می شود 29000 تومان پس آن 1000 تومان کجاست.


3ـ خب تا اینجای کار دیدید که این سه نفر
9000 تومان دادند که جمعا شد 27000 تومان، که 25000 تومان بابت ساعت به صاحب مغازه رسیده و 2000 تومان از آن در جیب شاگرد مغازه رفته است. و این سه نفر نفری 1000 تومان از شاگرد مغازه پس گرفتند که یعنی می شود 3000 تومان که اگر آن را به اضافه 27000 تومان کنیم، حاصل می شود 30000 تومان.

پاسخ دوم:

پاسخ : این سوال پاسخ ندارد ! تعجب نکنید چون سوال رو با منطق خاص نوشتند که روی مسئله چندین عدد رو چند بار متوالی و چند عدد رو بدون محاسبه رها کرده.پاسخ بدین صورت هستش که ما نباید ۹ را در ۳ ضرب کنیم و بخواییم با دو جمع کنیم و جمع کل به دست بیاد ؛ بلکه ما باید بگیم : پول خرید ساعت + ۲ هزار تومن شاگرد + ۳ هزار تومن هر فرد = ۳۰ هزار تومان مبلغ کل ! در کل جمع روی صورت مسئه کاملا اشتباه هست و برای همینه که شما هزار تومان کم میارید ! کمی عجیب بود که دکتر حسابی روی سوال رو اشتباه مطرح کنند ولی در این سوال راز منطق با نکته انحرافی در بیان ۲۷۰۰۰تومان بوده که قدرت ریاضی در پیچیده کردن مسائل ساده را نشان می دهد.

لازم به ذکر است : این پاسخ از یک منبع استخراج شده است در صورتی که شما عزیزان پاسخی برای این سوال دارید می توانید در نظرات همین مطلب اعلام فرمایید.


موفق باشید

متن معما از: تبیان
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۹

نظرات  (۱۵)

۵ ثانیه: چه خوبه آدم خوره برنامه نویسی باشه
۳ ضربدر ۹ منهای (۲ تومن شاگرد)+(۳ تومن دست خریدارا + ۲ تومن دست شاگرد)

قدرت تحلیل رو با تمرین میشه قویتر کرد

۳۰=۵+۲۵
۳۰-۳=(۵-۳)+۲۵
پول کل =پول شاگرد+پول خزانه
۲۷=۲+۲۵
۳ضربدر۹=۲+۲۵
صورت سوال آدمو گیج میکنه الکی آقا ۳نفر نفری ۹ تومن دادن یعنی ۲۷تومن که ۲۵تومنش پول ساعت بوده ۲ تومنشم شاگرده گذاشته جیبش دیگه مشکلی نموند که!
۰۹ آبان ۹۲ ، ۰۱:۱۲ سید کاظم موسوی
آقا من ۱۰ ثانیه فکر کردم و جواب اینه که اول ۲۵۰۰۰ تومان دادن اینا و ۳ هزار تومان دریافت کردن پس هرکدوم مبلغ ۹۳۳۳٫۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳ گذاشتن و مبلغ ۲۰۰۰ تومان رو هم شاگرد گرفته
طراح سوال خواسته با فکرتون بازی کنه
خوب توجه کنید سه نفری ۳۰۰۰۰ تومان می دهند
شاگرد مغازه ۳ تومان بر میگرداند
پس شده ۲۸۰۰۰ تومان
و مبلغ ۲۰۰۰ تومان بر میداره
به همین سادگی و کدوم ۹۳۳۳٫۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳
رو گذاشتن
۰۹ آبان ۹۲ ، ۰۱:۱۳ امین ناصری کریموند
من ۵ دقیقه فکر کردم و به جواب رسیدم .
وقتی میخوای در آخرین مرحله حساب کنی میگی هر نفر ۹ هزار تومان دادن + ۲ هزار تومان شاگرد مغازه در صورتی که ۲ هزار تومان شاگرد مغازه هم جزو همین ۹ تومن هاست که با ۳ هزار تومن برگشتی میشه ۳۰ تومن این که فکر کردن نداره 
۰۹ آبان ۹۲ ، ۰۱:۱۴ سعیده هاشمی
جواب مسله اینه که ما باید ۳*۹=۲۷ و۲۰۰۰ تومان شاگرد را کم کنیم که میشه ۲۵۰۰۰ که در اصل با تخفیف ۵۰۰۰ تومان میشه نکته گیج کننده ۳۰۰۰۰ تومان است.واشتباه ما پول شاگرد را هم میخواهیم جمع کنیم .ما باید این فکر را بکنیم که ساعت۲۵۰۰۰ خریداری شده
این که دیگه فکر کردن نداره .۳ضربدر ۹=۲۷ منهای ۲هزار تومن شاگرد= ۲۵٫۲۵ به علاوه ۳ هزار تومن خریدار ها=۲۸ هزار تومن+ ۲ هزار شاگرد=۳۰ هزار تومن….. دکتر حسابی واسه ی گیج کردن اینو معما رو گفته

سلام در واقع ۱۰۰۰تومان دست فروشنه است چون از ۲۵۰۰۰ تومان سهم هر سه نفر میشه ۸۳۳۳ تومان که ۱۰۰۰ تومان برگشته واگه جمع کنیم میشه ۹۳۳۳ تومان و۲۸۰۰۰=۳×۹۳۳۳ وبا پول شاگرد ۲۰۰۰ تومان میشه ۳۰۰۰۰تومان.


واقعا متاسفم واسه این همه نابغه ریاضی.سوال نکته انحرافی زیاد نداره فقط یکجاست که اونم زمانی که ۲۷ با ۲ شاگرد جمع میکنه در صورتی که باید کم کنه چون در اصل اون سه نفر ۲۷ تومان دادن یعنی زمانی که یک تومان از شاگرد پس میگیرن دیگه اون ده تومانه معنی نداره پس اونا ۲۷=۹*۳تومان دادن که کل پول پرداختی حالا اون صاحب مغازه از این ۲۷تومان ۲تومانو به شاگرد داده و ۲۵تومان بابت خرید ساعت گرفت.

 دنیا با تمام نوابغش نتوانسته به این معمای دکتر حسابی جوابگو باشد.مطمئن باشید استاد شما قادر به پاسخگویی به این سوال نخواهد بود ؛ مگر نابغه ی ریاضی جدیدی در جهان که قادر به درک حداقل روی سوال باشد !

(خودم : مرسی بابت جوابه درست و بی نقص شما من هم خیلی وقت پیش قبل از اینکه دانشجو رشته پزشکی بشم تمام این راهای دوستان در جند لحظه از ذهنم عبور کرد ما این در حالیه که از روشه منطقی این سوال نباید جوابی داشته باشه مگر و یکی از درست ترین راهای غیر منطقیش اینه که بییایم بگیم ساعت ۲۵ تومن بوده و انگار یکی ۹ تومن گذاشته بقیه ۸ تومن و …)این در حالیه که من با ضریب هوشی بالای ۱۳۰ نتونستم حل کنم و در زمان اینیشتین که ضریب هوشی ۱۵۰ داشته نتونست چند تا از بزرگترین معما ها رو حل کنه مثله معمای خیام که این شیرینی علم ریاضیه و جالبتر اینکه کسی باهوشتره که سریعتر به این نتیجه برسه که سوال از قانونی برخور داره مانند خیلی دیگه از سوال های تاریخی که قابل حل شدن نیست و نبوده حتی توست خوده طراح که با این هدف طرح کرده)

من فکر کردم دیدم جواب درست را ناصری کریموند داده است
۰۹ آبان ۹۲ ، ۰۱:۲۳ داود نوروزی
این نظرات  هم که در پست اصلی این مطلب گذاشته شده بود بنده وارد کردم
سلام
من جوابشو می دونستی:)
یادت رفته بود:)
پاسخ:
سلام و ادب
من هم جوابشو می دونستی :))
التماس دعا
توفیق مزید
سلام
من جوابشو می دونستی:)
یادت رفته بود:)
سلام چرا دنبال حل مسئله ریاضی هستید.
با کمی تغییر نگرش میشه حلش کرد.
قیمت کل ساعت از نظر صاحب مغازه 25000 بوده 5000 به شاگرد میده که انها برگردانه
وقتی شاگرد 2000 برای خودش نگه داره یعنی قیمت ساعت رو 27000 حساب کرده و با برگردوندن 1000 به هر نفر که جمعا میشه 3000 کل مسئله حل میشه.
پاسخ:
سلام علیکم ممنون و متشکر از راهنمایی شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی